Imprimare
PDF

Romania mai are de recuperat aproape 800 milioane dolari de la "prietenii lui Ceausescu". Topul datornicilor, realizat de Finante


Romania are de recuperat peste 775,8 milioane dolari, reprezentand creante din activitatea de export derulata inainte de 31 decembrie 1989. Anul trecut Romania a reusit sa recupereze doar 61 milioane dolari, conform unui document elaborat de Ministerul Finantelor Publice, consultat de HotNews.ro. Majoritatea datornicilor au propriile lor probleme economice si incearca sa traga de timp, in vreme ce autoritatile romane par neputinciose in recuperarea sumelor. Pe langa creantele in dolari, Romania mai are de incasat 1,61 miliarde ruble transferabile de la Cuba. Autoritatile cubaneze refuza inceperea negocierilor cu privire la cursul utilizat pentru conversia rublelor in dolari.
Pe scurt:
  • Libia nu poate rambursa momentan pentru ca situatia politica este deteriorata
  • Coreea de nord trebuia sa plateasca prin export, dar situatia economica nu a permis acest lucru
  • Cuba nu ia in discutie rublele transferabile, motivand faptul ca nu mai exista moneda
  • Guineea nu a platit decat doua rate din motive ce tin de lovitura de stat si virusul Ebola
  • Cu oficialii somalezi se ia legatura foarte greu
  • Irak isi plateste datoria in continuare
 
Libia
In cazul Libiei, de exemplu, negocierile au fost amanate in repetate randuri din 1997. Au fost perioade in care partea libiana nu a respectat documente bilaterale. 
 
Reglementarea creantelor Romaniei din Libia a inregistrat practic o stagnare, cu toate ca in perioada 2005-2008 au avut loc mai multe runde de negocieri, cele doua parti nereusind sa ajunga la nici un rezultat concret in aceasta problema datorita pozitiei rigide abordate de partea libiana. 
 
Mai mult, la ultimele negocieri, partea libiana a revendicat unele pretentii nereale, care ar fi condus la diminuarea creantelor statului roman sau chiar la transformarea acestuia din creditor in debitor.
 
Intre timp situatia politica din tara s-a deteriorat, motiv pentru care toate discutiile au fost intrerupte. Autoritatile romane nu au incotro decat sa urmareasca desfasurarea evenimentelor interne, iar in conditiile in care semnalele vor indica o posibila reluare a discutiilor, Ministerul Finantelor Publice va solicita Ambasadei Romaniei la Tripoli (relocata temporar la Tunis) sprijin in rezolvarea acestei probleme. 
 
Coreea de Nord
Banii pe care Romania ii are de recuperat de la Coreea de nord reprezinta jumatate de milion de dolari. Phenianul trebuia sa plateasca datoria prin export de marfuri coreene intre 2007 – 2011, dupa un acord semnat in 2002. Pana in prezent, autoritatile nord-coreene nu au respectat prevederile acordului. 
 
“Cu toate ca la una dintre intalnirile bilaterale din anul 2010, delegatia nord coreeana a exprimat hotararea autoritatilor de a plati datoria fata de Romania si de a prezenta o lista de marfuri coreene pentru export in contul acestei datorii, precum si o lista de proiecte concrete de cooperare economica, aceste intentii nu s-au materializat”, spune MFP.
La  ultimele consultari diplomatice din luna august 2015 in care a fost abordata si problema datoriei R.P.D.Coreene fata de Romania, directorul Directiei Relatii Externe din Ministerul Finantelor nord-coreean si-a exprimat regretul fata de neplata datoriei catre Romania, dar a motivat ca aceasta situatie a fost determinata de dificultatile din economia nord-coreeana, aparute ca urmare a inundatiilor si secetei din ultimii ani, precum si a sanctiunilor impuse de SUA impotriva Coreei de Nord. De asemenea, a promis ca va transmite Ministerului Finantelor Publice din Romania propunerea de a fi organizata o reuniune la nivel de experti pentru identificarea modalitatilor de rambursare a datoriei.  
Sudan 
Desi autoritatile romane au intreprins in mod insistent demersuri pentru organizarea negocierilor de solutionare a drepturilor valutare ale statului roman, inclusiv cu prilejul unor vizite oficiale de nivel inalt, autoritatile sudaneze au amanat in mod constant inceperea negocierilor sau nu au manifestat nicio reactie la propunerile partii romane.
Pana in prezent, statul sudanez si-a exprimat oficial pozitia de reglementare a datoriei sale externe la nivel global, pentru toti creditorii, sub auspiciile organismelor financiare internationale, invocand prezenta Sudanului pe lista celor mai indatorate tari sarace si atitudinea unor tari, precum Cehia, de stergere a datoriei.
In functie de evolutiile politice din Sudan si de cele internationale privind datoria acestei tari, Ministerul Finantelor Publice are in vedere sa solicite la momentul oportun, prin canale diplomatice, reluarea in relatiile cu autoritatile sudaneze a discutiilor bilaterale pe aceasta tema.
 
Cuba
MFP spune ca partea cubaneza a tergiversat rezolvarea obligatiilor sale fata de Romania rezultate in urma trecerii relatiilor economice dintre tarile foste membre ale Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER) la mecanismul de plata in devize convertibile si la practicarea preturilor mondiale.
 
In anul 1997 a avut loc prima sesiune a Comisiei mixte interguvernamentale romano-cubaneze de cooperare economica, comerciala si tehnica, finalizata prin incheierea unui Protocol prin care partile au convenit soldurile creditelor comerciale guvernamentale acordate de Romania si cel al dobanzilor aferente la 31 decembrie 1996, precum si soldul contului de cliring. 
 
Creantele au fost recunoscute de Cuba, care a respins toate propunerile partii romane cu privire la solutionarea datoriei.  Cubanezii sunt de parere ca inregistrarea datoriei externe s-a realizat in conditiile unor intelegeri multilaterale, in cadrul CAER, cu evaluarea in rubla transferabila, o moneda desfiintata fara a se stabili o rata de conversie. 
 
Pozitia Cubei in problema datoriei in ruble transferabile este ca solutia consta in relansarea relatiilor economice bilaterale, guvernul cubanez fiind favorabil incheierii unui Acord economic general, inclusiv cu Romania.
 
Mai mult, in 2014, vicepresedintele consiliului de ministri al Republicii Cuba, Ricardo Cabrisas Ruiz a adresat lui Gyorgy Attila, secretar de stat din Ministerul Finantelor Publice, o scrisoare prin care se aduc la cunostinta urmatoarele:
 
- guvernul cubanez nu promoveaza schimbul datoriei in investitii, aceasta politica fiind aplicabila nu numai pentru Romania, ci pentru orice alta tara creditoare;
 
- politica guvernului cubanez pentru datoriile catre fostele tari membre CAER este de anulare 100%; cu atat mai mult stabilirea unei rate de conversie intre rubla transferabila si dolar SUA este imposibila atata timp cat rubla transferabila a incetat sa mai existe dupa disparitia CAER.
 
Singurele tari cu care Cuba a ajuns la o intelegere, cand vorbim de CAER, sunt Slovacia si Rusia (care a anulat 90% din datoria evaluata la 35,2 miliarde dolari si rambursarea restului in 10 ani). 
 
Tara mai are datorii catre catre Danemarca, Portugalia, Finlanda si Suedia, cu care a incheiat acorduri.
In cadrul unei reuniuni din iunie 2017 dintre partea romana si vicepresedintele Bancii Centrale cubaneze, Romania a solicitat, ca prim pas, confirmarea la zi a dobanzilor de catre autoritatile cubaneze si concilierea sumei totale datorate de catre partea cubaneza, la cursul istoric dolar/rubla transferabila (la momentul efectuarii exporturilor rata de conversie era de aproximativ 1 dolar=1 rubla transferabila) dupa care Guvernul Romaniei va analiza prin prisma intereselor nationale si vor fi demarate discutiile despre modul de reglementare.
Partea cubaneza a aratat ca Republica Cuba a semnat un Protocol de rambursare a datoriei cu 14 tari membre ale Clubului de la Paris. Textul Protocolului prevede anularea a 90% din datoria cubaneza, rambursarea se intinde pe o perioada de 18 ani iar dobanda este una foarte scazuta.
 
De asemenea, s-a aratat ca in ceea ce priveste datoria Cubei fata de tarile ex-socialiste, aceasta s-a reglementat cu Rusia si Slovacia, iar in prezent se poarta tratative cu Polonia. 
 
Pozitia Cubei in problema datoriei este ca statul cubanez nu ia in discutie datoriile in ruble transferabile, moneda de referinta in fostul CAER, iar politica Guvernului cubanez este de anulare totala, cu atat mai mult cu cat stabilirea unei rate de conversie intre rubla transferabila si dolar SUA este imposibila atata timp cat rubla transferabila a incetat sa mai existe dupa disparitia CAER.
 
Guineea
Pana in prezent, statul roman a incasat 2 rate si dobanzile aferente in valoare totala de 716.961 dolari SUA, ambele scadente in anul 2008, ramanand neplatite un numar de 4 rate si dobanzile aferente care au fost scadente in perioada 2009-2010, in suma de 1.393.020 dolari SUA. 
 
In perioada de incetare a platilor s-au intreprins demersuri constante pentru deblocarea platilor atat prin intermediul reprezentantei diplomatice din Senegal (Romania nu are Ambasada in R. Guineea) cat si printr-o intalnire la sediul Ministerului Finantelor Publice cu Consulul onorific din aceasta tara. 
 
Starea de securitate in Guineea a fost instabila incepand cu decembrie 2008, in urma unei lovituri de stat, apoi au fost probleme de sanatate cu virusul Ebola. Astazi se continua demersurile de reglementare a sumelor neincasate conform graficului de esalonare la plata.
 
Somalia
Creantele Romaniei din Somalia provin din livrari de echipamente pentru operatiuni de cooperare in agricultura. Plata livrarilor pe credit a fost garantata prin mai multe scrisori de garantie emise de Ministerul Finantelor din R.D. Somalia in anul 1980.
 
"Recuperarea creantelor Romaniei din aceasta tara nu a fost posibila datorita indelungatului conflict civil care a inceput in anul 1991 si a durat mai bine de 20 de ani, cu consecinte dezastruoase pentru economia statului somalez. Banca Comerciala Romana a intervenit in mai multe randuri la Banca Centrala a Somaliei pentru confirmarea sumelor datorate de statul somalez, insa demersurile nu au fost urmate de nicio reactie oficiala. Intrucat evolutiile interne din Somalia nu au permis contactarea reprezentantilor oficiali ai autoritatilor somaleze, demersurile partii romane au fost transmise catre Misiunea Permanenta a Romaniei la ONU care le-a inaintat Misiunii Permanente a Somaliei la ONU, de asemeni fara a exista vreo reactie oficiala", se arata in document.
 
Totusi, in septembrie 2017, ministrul finantelor din Guvernul Federal al Somaliei a solicitat reconfirmarea datoriei Somaliei fata de Romania care sa permita finalizarea procesului de management al datoriei. Ministerul Finantelor Publice a transmis guvernului somalez datele privind datoria Somaliei fata de Romania aflate in evidentele Bancii Comerciale Romane S.A.
Pana in prezent nu s-a primit nicio reactie din partea autoritatilor somaleze.
 
Irak
Statul roman va incasa, in perioada 01.01.2009 - 31.03.2028, suma de  977,1 milioane dolari SUA, avand in vedere ca Republica Irak beneficiaza de toate cele trei etape de reducere a datoriei externe, in cuantum total de 80%, conform Minutei de intelegere semnata in noiembrie 2004 cu statele creditoare membre ale  Clubului de la Paris, scrie MFP.  
 
Ultima etapa de reducere a datoriei de 20% a fost conditionata de indeplinirea de catre statul irakian a prevederilor Aranjamentului Stand-By incheiat de Irak cu Fondul Monetar International, etapa realizata de autoritatile irakiene la data de 17 decembrie 2008.
 
Pana la aceasta data, in baza Acordului bilateral, a fost incasata suma de 456,7 milioane dolari SUA reprezentand primele nouasprezece transe din dobanda datorata de partea irakiana si treisprezece rate de capital.