Imprimare
PDF

Klaus Iohannis a lansat proiectul ”Romania educata”: ”Avem nevoie de scoli”


Presedintele Klaus Iohannis a lansat in dezbatere publica rezultatele celui mai amplu proiect privind educatia din Romania, condus de administratia prezidentiala, sub titlul “Romania Educata”.
Potrivit Administratiei Prezidentiale, proiectul “Romania Educata” reprezinta cea mai ampla si de durata consultare publica desfasurata pana in prezent in domeniul politicilor publice din educatie.
 
La dezbatere au participat peste 10.000 de persoane, iar la elaborarea documentelor lansate cu aceasta ocazie au contribuit peste 60 de institutii publice, organizatii neguvernamentale si reprezentanti ai actorilor din domeniu.
 
“Acest demers exprima dorinta presedintelui Romaniei ca fiecare roman sa aiba ocazia de a contribui la proiect”, se arata in comunicatul Administratiei Prezidentiale.
 
Inscrierea copiilor la cresa cat mai devreme, reducerea abandonului scolar, pregatirea cadrelor didactice si schimbarea formei de evaluare a elevilor sunt doar cateva dintre obiectivele acestei strategiii. In cadrul proiectului au fost consultate peste 8000 de persoane, iar la lansare au fost invitati toti ministrii Educatiei de dupa anul 1990.
 
Conform strategiei, copiii ar trebui sa intre in sistemul educational cat mai devreme, intre 0 si 3 ani, iar, pentru asta, statul ar trebui sa construiasca mai multe crese. Atat la crese, cat si la gradinite, vor exista servicii psihologice, de logopedie si de educatie parentala. Iar la clasele 1-4 vor preda doar absolventi de facultate.
 
Un scenariu propune restructurare invatamantului pe clicluri: invatamant primar de 6 ani, iar gimnaziul si liceul sa aiba cate 3 ani. Bacul ar putea fi teoretic si aplicat sau sa fie introdus Bacalaureatul International.
 
”Pe scurt, Romania educata este un proiect strategic, care vrea sa creioneze bazele sistemului educational din Romania pentru sceolul 21, pentru viitor.
 
Ce nu este Romania educata. Nu este un proiect de lege. Romania Educata nu este un retetar simplu. Nu este o poveste doar politica. Romania educata nu este programul meu electoral. Este Romania noastra, a tuturor, pentru generatiile care vor veni.” - a declarat Klaus Iohannis.
 
De asemenea, in cadrul evenimentului de la Palatul Cotroceni s-a lansat si site-ul proiectului, unde rezultatele vor fi disponibile pentru consultare si unde toti cei interesati sunt invitati sa transmita opinii si sugestii.
 
Ligia Deca , consilier de stat pe educatie: ”Formarea initiala si continua a profesorilor, astfel incat sa fie mai aproape de fiecare tipologie de copil, astfel incat sa recunoasca semnele timpurii ale pericolului de abandon scolar. Plus in acest circuit: psiholog scolar, asistent social, medic”.
 
Un scenariu propune restructurarea invatamantului preuniversitar pe clicluri: invatamant primar de 6 ani, iar gimnaziul si liceul de cate 3. Si o schimbare a Bacalaureatului este luata in discutie: se pune inclusiv problema unui ”Bacalaureat International”.
 
Ligia Deca , consilier de stat pe educatie: “Acum avem un Bacalaureat care are un nivel de dificultate diferit al probelor, dar nu are nicio componenta, unde sa putem vedea aplecarea spre zona practica.”
 
Invatamantul profesional ar putea fi prelungit cu inca un nivel de pregatire, pentru a aduce pe piata muncii cat mai multi tineri specializati in diferite meserii.
 
Iar in invatamantul superior, toate lucrarile importante - licenta, disertatie sau doctorat - vor fi trecute prin soft-uri anti-plagiat.
 
Propunerile intra de acum in dezbatere si timp de 3 luni oricine poate consulta proiectul pe site-ul romaniaeducata.eu.
 
Iar dincolo de rivalitatile politice rezultatele ar urma sa fie luate in calcul de guvernul PSD, la elaborarea noii legi a educatiei.
 
Pentru toate aceste realizari, Guvernul ar trebui sa aloce, insa, bugetul minim prevazut in legea educatiei si niciodata respectat: 6% din PIB.
 
Discursul presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis, sustinut in cadrul evenimentului de lansare in dezbatere publica a rezultatelor Proiectului „Romania Educata”
 
„Stimati parlamentari, profesori, rectori, fosti ministri, parinti, specialisti, analisti, o adunare selecta, bun venit tuturor! Ma bucur ca suntem impreuna aici, in aceasta seara!
 
Este un moment mult asteptat, mult comentat. Este aceasta lansare in dezbatere un eveniment de la care avem mari asteptari - «Romania educata».
 
Haideti sa vorbim despre educatie. Sunt intrebari simple la care trebuie sa raspundem la inceput. Avem nevoie de un sistem educational, un sistem de educatie scolara? Evident, da!
 
Avem nevoie de scoli? Evident ca da!
 
Dar ce fel de scoli? Cum ii pregatim pe dascali? Ce asteptari avem de la absolventii acestor scoli? Ne trebuie si universitati? Sigur ca da!
 
Ce abilitati trebuie sa aiba un tanar student la absolvire? Ne intereseaza sansa tanarului de a gasit un loc de munca in domeniul pentru care s-a pregatit? Cum evaluam performanta unei scoli? Dar a unei universitati? Dar performanta intregului sistem? Ne intereseaza numarul de absolventi sau calitatea educatiei primite? Sau daca este in corelare cu piata muncii?
 
Iata ca intrebari avem multe si, cu cat mergem mai mult in profunzime, raspunsurile nu mai sunt atat de simple. La toate aceste intrebari, si multe altele, vrea sa raspunda proiectul «Romania Educata».
 
Pana la urma, lumea ma intreaba ce este acest proiect, «Romania Educata», si de ce ma ocup eu de asa - intrebari legitime. «Romania Educata» este un proiect strategic. «Romania Educata» vrea sa ajute la creionarea, la conceperea unui sistem educational pentru Romania secolului XXI, vrea sa ajute politicienii sa vina cu politici educationale bune. Vrea sa ajute pe dascali sa reuseasca sa predea in asa fel incat sa fie si ei, si elevii multumiti, dar si parintii, dar si angajatorii.
 
Este un proiect care vrea sa-l ajute pe directorul de scoala sa stie cum sa gestioneze unitatea de care raspunde, pentru a avea rezultate bune. Dar care sunt rezultatele care se masoara? Nu este chiar asa de simplu de gasit nici macar acest raspuns.
 
Pe scurt, «Romania Educata» este un proiect strategic, care vrea sa creioneze bazele sistemului educational din Romania pentru secolul 21, pentru viitor.
 
Ce nu este «Romania Educata»? «Romania Educata» nu este un proiect de lege. «Romania Educata» nu este un retetar simplu. «Romania Educata» nu este o poveste doar politica. «Romania Educata» nu este programul meu electoral. «Romania Educata» este Romania noastra a tuturor, pentru generatiile care vor veni.
 
Atunci cand am devenit proaspat Presedinte, am inceput, impreuna cu echipa mea, sa ne punem intrebari. Unde e bine sa punem reflectorul? Pe ce punem accent? O plaja larga. Sistemul sanitar – toti vrem sa fim bine ingrijiti la nevoie. Evident, sistemul educational, infrastructura – toata lumea vorbeste despre autostrazi, si avem nevoie de ele. Economia, finantele publice – multe domenii.
 
Dar dintre acestea, toate prioritati, care este prima prioritate? Ce este definitoriu pentru reusita natiunii romane? Asta a fost intrebarea pe care ne-am pus-o.
 
Si raspunsul nostru este clar, este limpede si este ferm – educatia este baza Romaniei de maine! Educatia este baza generatiilor viitoare. O Romanie educata este o Romanie de succes, o Romanie puternica, o Romanie prospera, o Romanie care se profileaza bine in randul natiunilor. Asta ne dorim cu totii. Pentru asta, am lucrat pana acum, aproximativ 2 ani.
 
Intre timp, avem un proiect bun. S-ar putea numi un draft, pe care il punem astazi in dezbatere. Dar, inainte de asta, dati-mi voie sa zabovesc un pic si asupra unor date despre situatia de acum. Orice ai vrea sa faci, trebuie sa pornesti de la situatia existenta. Unde stam acum?
 
Avem, de exemplu, rezultate foarte bune la olimpiade, olimpiade internationale. Ne mandrim cu acesti copii. Este foarte bine. Deci, avem elite. Dar avem la capatul celalalt - 40% din absolventii ciclului gimnazial sunt ceea ce se numeste analfabeti functional. Daca le dai un text, ei il citesc si nu inteleg nimic sau aproape nimic. Problema mare, si s-a propagat.
 
Unul din cinci elevi, unul din cinci elevi paraseste prea devreme scoala obligatoriu. Deci, dati-va seama, 20% dintre copiii Romaniei pleaca inainte sa termine scoala. Unde pleaca? Nu prea stim. Sunt copii carora le fura cineva sansa de viitor. Sunt copii, majoritatea, care se pierd undeva. Foarte putini pot fi recuperati.
 
Deci, avem rezultate, ca sa zicem asa, amestecate. Nu e bine. Daca vrem, insa, sa construim un sistem foarte solid, trebuie sa ne punem intrebarea ce fel de pregatire vrem sa dam tinerelor generatii. Pentru ce anume sa-i pregatim? Pentru viata, da. Pentru o cariera, da. Pentru o meserie, sigur ca da. Dar ce meserie? Pentru meseriile secolului XX este un pic gresit. Noi trebuie sa ii pregatim pentru meseriile secolului XXI, evident. Dar care sunt acestea?
 
Dragii mei, daca va intreb, nu o sa stiti, si nu stie nimeni. Vor aparea nenumarate meserii noi in urmatoarele decenii care nici nu sunt definite. Vor disparea foarte multe meserii dintre cele pe care le cunoastem si pentru care multi dintre noi ne-am pregatit. Si atunci trebuie sa avem grija sa pregatim generatiile de tineri pentru ce va fi in viitor, nu pentru cum a fost cand am fost noi elevi, sau studenti, sau ministri.
 
Trebuie sa avem mare grija pentru ce ii pregatim. Raspunsul generic este usor de dat – pentru viitorul Romaniei. Dar, mai departe este nevoie de analize, de studii aprofundate, de foarte multa grija cum concepem acest sistem pentru viitor. Si de asta se ocupa «Romania Educata». Nu este vorba de o poveste care suna frumos la televizor, pe urma plecam acasa si ne vedem de treaba. Este vorba despre ce facem noi cu Romania. Acest rezultat al educatiei va defini societatea de maine. Asa cum ii educam pe tineri, asa va arata societatea de maine. Daca le dam o educatie serioasa, orientata spre viitor, vom avea o Romanie performanta. Daca nu, vom avea o Romanie fara performante notabile. Asta e chestiunea esentiala.
 
Proiectul «Romania Educata» a fost conceput in prima forma in 2016. Noi, echipa noastra de la Administratia Prezidentiala, am inceput sa lucram, am inceput sa cooptam din ce in ce mai multi participanti. Foarte multi dintre dumneavoastra ati participat de la inceput, altii ati venit pe parcurs si sper ca multi altii veti participa de acum incolo, cand devine si mai interesant.
 
Am avut pana acum opt conferinte regionale. In fiecare conferinta regionala s-a dezbatut o mare tema din educatie. 60 de evenimente publice pana acum. Am intrebat pe cei interesati cum vad ei solutionarea, rezolvarea, abordarea chestiunilor care ne intereseaza, si am centralizat peste 8.000 de raspunsuri. Peste 10.000 de participanti avem pana acum in acest mare proiect.
 
Acest proiect a fost initiat de mine, impreuna cu echipa mea, dar acest proiect este al dumneavoastra, este al elevilor, al studentilor, al profesorilor, este un proiect al societatii romanesti. Fiindca daca raspunsurile au fost foarte diferite la intrebari, legitim, corect, un lucru au stiut toti: trebuie facut ceva pentru a imbunatati sistemul si acest fapt, ca toti au inteles de la inceput, au subliniat nevoia de imbunatatire, ne incurajeaza sa mergem mai departe.
 
Concluziile acestei munci sunt concluziile pe care le supunem atentiei dumneavoastra. Am lucrat, am ajuns la un set de concluzii, de propuneri, pe care, sigur, noi le gasim foarte bune. Si participantii le gasesc foarte bune - 65 de organizatii participante, 65: autoritati, ONG-uri, universitati s.a.m.d. Asta lansam astazi. Noi lansam in dezbatere publica rezultatul muncii dumneavoastra, si a noastra, din ultimii doi ani.
 
Ce vrem? Vrem sa gasim raspunsul, solutia pentru o educatie de calitate pentru toti, pentru toti copiii si tinerii Romaniei. Cautam un sistem flexibil, cautam un sistem care-i integreaza pe toti. Ambitia mea este ca niciun copil din Romania, niciun tanar din Romania sa nu ramana in afara. Trebuie sa gasim solutii care-i integreaza pe toti.
 
Va amintiti? Am avut, cred ca acum doi ani, un BAC la care au picat jumatate. Este o catastrofa nationala asa ceva si este cea mai proasta nota pentru sistemul actual.
 
Nu ne permitem sa pierdem niciun copil in Romania! Asta imi doresc eu cu proiectul «Romania Educata».
 
Avem multe propuneri. Ele vor fi dezbatute, imbunatatite, comentate, criticate - foarte importanta critica, dar, va rog, critica constructiva, nu critica destructiva. Cateva dintre propuneri, am spicuit impreuna cu echipa mea - inca o data, cateva, nu asta este baza proiectului: masuri pentru reducerea ratei deosebit de ridicate de parasire timpurie a scolii. Nu dorim sa mai ramana copii pe dinafara.
 
Dezvoltarea unui sistem de educatie profesionala performant - de ani de zile vorbim de educatia duala, de educatia profesionala, de o pregatire in functie de interes, in functie de capacitate. Asta asteapta si mediul privat de la noi, asteapta o diversificare si pregatire serioasa de calitate, de la meseriasi pana la inginer sau specialist IT.
 
Propunem cresterea conectivitatii internationale, invatamantului superior, schimbul de idei. Nu vrem sa ne izolam, vrem sa fim conectati. Vrem sa fim conectati la sistemul european, la sistemul international.
 
Extinderea accesului la educatie timpurie, adica crese, gradinite, pentru cat mai multi copii inca de la o varsta frageda - asta atinge doua chestiuni esentiale. Una: acesti copii sunt pregatiti mai bine pentru scoala. Doi, ii lasa pe parinti sa mearga la serviciu.
 
Regandirea evaluarii elevilor si studentilor - evaluarea pe care o folosim noi este cam la nivelul anilor, nu stiu, ’60, ’70. Le dam note, trecem in catalog, facem mediile, la sfarsitul anului facem statistici, hartii peste hartii, le trimitem la inspectorat, la minister, si?
 
Cred ca nu este suficient, aceasta evaluare trebuie sa genereze un feedback, pentru fiecare elev in parte, pentru fiecare parinte in parte, in asa fel incat lucrurile sa se constituie instrumente eficiente nu numai de evaluare, ci si de corectare, de imbunatatire a performantelor si - de ce nu? - de corectare a sistemului. Mult de lucru.
 
Dezvoltarea unui sistem mai bun de formare a cadrelor didactice - pana la urma, ca sa functioneze, avem nevoie de dascali dedicati, bine formati, cu performante notabile, respectati in societate, remunerati corespunzator, cu o baza materiala serioasa, adaptata nevoilor unei scoli moderne. Acestea sunt cateva dintre propunerile pe care le facem in acest program.
 
Concret, astazi lansam un pachet complet in dezbatere, un pachet care contine si o viziune, si strategie, si directii de actiune pe sapte teme pe care le-am gasit prioritare pentru educatia din Romania, avand in vedere orizontul 2030.
 
Deci, nu vorbim de o modificare rapida pentru urmatorul an. Ne dorim un sistem care functioneaza in perspectiva, un sistem stabil, sustenabil, performant.
 
Dupa care se pune intrebarea: bun si, ce urmeaza? Urmeaza minimum trei luni de dezbatere publica, consultari, discutii - cu partide, cu politicieni, cu comisii parlamentare si cu guvernanti, fosti ministri, persoane interesate, sindicate, reprezentantii scolilor, elevilor, studentilor, profesorilor, si, in final, vom sti ce vrem cu Romania.
 
Dati-mi voie acum, in deschidere, sa multumesc tuturor participantilor din fazele de pana acum. Au fost multi, ati fost multi. Va rog sa ramaneti multi, ramaneti conectati, ramaneti implicati, fiindca este vorba de Romania noastra de maine!
 
Va multumesc!”