Imprimare
PDF

Cu ce viteza medie vor rula trenurile cand se vor termina lucrarile de un miliard de euro dintre Sighisoara si Simeria si de ce portiunile cu 160 km/h vor fi scurte


Acum trenurile fac peste opt ore si jumatate intre Brasov si Arad, insa peste cinci ani timpul ar trebui sa fie cu trei ore mai scurt daca se vor termina lucrarile de cateva miliarde de euro. Cateva santiere se apropie de final si primele rezultate se vor vedea intre Sighiloara si Simeria unde trenurile ar trebui sa ajunga sa faca si o ora si jumatate, fata de peste patru ore in prezent. Despre care vor fi vitezele medii si de ce viteza maxima de 160 km/h va fi pe scurte portiuni puteti citi mai jos.
Acum 80 de ani se circula mult mai rapid
 
De mai bine de sase ani calatoria cu trenul catre vest dureaza mai mult din cauza uriaselor santiere feroviare din Ardeal. Lucrarile au acumulat cativa ani intarziere si, spre exemplu, cei 174 km dintre Sighisoara si Simeria sunt acum parcursi in cel mai bun caz in 4 ore si 20 de minute (Nu exista tren direct).
 
Foarte des cand vine vorba de santierele feroviare din Ardeal este mentionata viteza maxima de 160 km/h pe care o vor atinge trenurile de pasageri. Viteza medie reala va fi mult sub 160 km/h din mai multe motive, pornind de la traseu, pana la vagoane si sistemul de management a traficului.
 
Cat faceau cele mai rapide trenuri intre Sighisoara si Simeria
 
1939: 2 ore si 21 de minute
1970   2 ore si 41 minute
1989   2 ore si 25 minute
2008   2 ore si 41 minute
2018   4 ore si 20 minute
 
 
In 1989 trenurile rapide faceau cam 6 ore si 15 minute intre Brasov si Arad, via Sighisoara - Deva, in timp ce in prezent trenurile InterRegio fac 8 ore si jumatate via Fagaras - Sibiu - Deva. De precizat ca pe magistrala 200, de la Brasov la Vintu de Jos cei 231 km sunt neelectrificati si sunt parcursi in patru ore si 25 de minute, cu 20 de minute mai mult decat in 1989.
 
Cele doua perechi de trenuri internationale 346/347 si 472/473 merg de la Brasov catre Arad pe M200 (via Sibiu - Vintu de Jos) si nu pe M300, via Sighisoara - Blaj din cauza restrictiilor de viteza. Si este de inteles, fiindca de la Brasov la Teius cei 229 km sunt parcursi in aproape cinci ore, fata de trei ore si 10 minute in 1989.
 
Diferentele sunt mari si restrictiile de viteza fac, spre exemplu, ca timpii de parcurs sa fie cu 60% mai mari intre Brasov si Sighisoara fata de acum 30 de ani. Cele mai rapide personale de atunci faceau mai putin timp decat cele mai rapide trenuri IR de acum.
 
Intre Coslariu si Sighisoara timpii de parcurs au crescut cu 45%, iar intre Alba Iulia si Simeria, cu 50%. Comparatia este intre 1989 si 2018, cu mentiunea ca timpii slabi de acum sunt din cauza santierelor.
 
In aceasta primavara au inceput lucrarile si intre Deva si Km 614 (langa Arad), iar din cauza lucrarilor trenurile acumuleaza intarzieri fiindca sunt nevoite sa opreasca in diverse gari, in functie de circulatia altor trenuri. De exemplu si trenurile internationale opresc aproape zilnic in Glogovat, Sibot sau Blandiana.
 
CFR a spus ca mai repede de 2022-2023 lucrarile nu vor fi finalizate pe tot parcursul coridorului IV,
 
Primele portiuni cu viteza decenta
 
Lucrarile se apropie de final pe un tronson, cei 37 km dintre Micasasa si Coslariu, unde vitezele vor creste si acest lucru se va vedea in Mersul Trenurlor care va intra in vigoare in decembrie. Acum, trenurile IR fac 51 de minute pe cei 37 km, din noul mers vitezele vor fi mai mari, dar initial se va circula pe un singur fir si unele trenuri se vor incrucisa in gari. Coslariu este la 15 km de Alba Iulia, iar Micasasa este la 10 km de Copsa Mica.
 
”Pe lotul Micasasa-Coslariu, linia (partea de infrastructura si suprastructura) este aproape de finalizare, dar este in curs de modernizare partea de instalatii si semnalizare. Din acest motiv trenurile sunt proiectate pentru planul de mers 2018-2019 sa circule cu viteza maxima de 120 Km/h. In prezent, dar si in planul de mers viitor, trenurile vor circula pe tronsonul de linie mentionat, pe un singur fir de circulatie, ceea ce va duce la incrucisari de trenuri in anumite statii de cale ferata. Circulatia pe ambele fire va fi posibila la finalizarea tuturor instalatiilor de semnalizare, centralizare si telecomanda”, spun cei de la CFR.
--------
Cum vor simti calatorii schimbarile si cu cat se reduc timpii de parcurs?
 
Viteza medie a trenurilor interregio (IR), pe acest tronson, va fi in noul plan de mers de 90-100 Km/h, ceea ce va conduce la reducerea duratei de parcurs pe tronsonul Sighisoara-Coslariu cu circa 35-40 minute. 
 
Asta inseamna ca pe cei 98 km dintre Sighisoara si Coslariu trenurile fac in prezent intre 2 ore si 8 minute la IR si 2 ore si 50 de minute la Regio, iar dupa primele modificari cele mai rapide trenuri Regio vor face cam o ora si jumatate. Cand lucrarile vor fi gata distanta ar trebui sa poata fi parcursa intr-o ora si cateva minute.
 
Acum 30 de ani cel mai iute tren, trenul Rapid 22, facea o ora si 28 de minute intre Coslariu (unde avea si oprire) si Sighisoara.