Imprimare
PDF

Articole din Legea ANAF, neconstitutionale. Decizia luata cu privire la procesele verbale


Mai multe articole din legile ce stau la baza Codului de procedura fiscala au fost declarate neconstitutionale de catre judecatorii CCR, care au admis, marti, mai multe exceptii, potrivit unui comunicat al Curtii.
Una dintre exceptiile solutionate marti de catre CCR este cea referitoare la articolul 233 indice 1 din Ordonanta Guvernului 92/2003 privind Codul de procedura fiscala si la articolul 350 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
 
Dupa analiza si deliberari, judecatorii CCR au admis in unanimitate exceptia de neconstitutionalitate si au constatat ca dispozitiile articolului 233 indice 1, alineatele 2 si 3, din Ordonanta Guvernului 92/2003 si ale articolului 350, alineatul 1, din Legea 207/2015 sunt neconstitutionale.
 
Magistratii CCR au constatat ca sintagma “care constituie mijloace de proba” din cuprinsul articolului 233 indice 1, alineatul 5, din Ordonanta Guvernului 92/2003 cu referire la alineatele 2 si 3 din acelasi articol este neconstitutionala. Aceeasi sintagma, care se regasea si in articolul 350, alineatul 3, din Legea 207/2015 cu referire la alineatul 1 din acelasi articol, a fost declarata de asemenea neconstitutionala.
 
Articolul 233 indice 1 contine prevederi cu privire la “colaborarea cu organele de urmarire penala”.
 
″(1) In situatia in care sunt date sau indicii temeinice cu privire la pregatirea sau savarsirea unor infractiuni ce vizeaza bunuri prevazute la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ce intra in sfera de aplicare a accizei, organele de urmarire penala pot efectua activitati de constatare, cercetare si conservare de probe. (2) In situatia prevazuta la alin. (1) organele de urmarire penala solicita de indata organelor cu atributii de control din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectuarea de verificari fiscale conform obiectivelor stabilite. (3) La solicitarea organelor de urmarire penala, cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectueaza verificari fiscale. (4) In cazuri temeinic justificate, dupa inceperea urmaririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitata Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectuarea de verificari fiscale, conform obiectivelor stabilite. (5) Rezultatul verificarilor prevazute la alin. (2)-(4) se consemneaza in procese-verbale, care constituie mijloace de proba. Procesele-verbale nu constituie titlu de creanta fiscala in intelesul art. 110.”, prevede articolul 233 indice 1 din Ordonanta 92/2003.
 
Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Tribunalul Bucuresti - Sectia I penala.
 
O alta exceptie admisa de Curtea Constitutionala a Romaniei este cea a articolelor 34 si 35, alineatele 2 si 3, din Legea 80/1995 privind statutul cadrelor militare.
 
Judecatorii au stabilit in unanimitate admiterea exceptiei doar pentru articolele 34 si 35, alineatul 3, texte ce intra in conflict cu Constitutia.