Imprimare
PDF

Solutie simpla si putin costisitoare pentru cresterea sigurantei pe Soseaua Mortii


Drumurile din judetul Iasi sunt printre cele mai periculoase din tara. Numai anul trecut pe soselele de aici si-au gasit sfarsitul 66 de persoane, cu 18 mai multe fata de anul precedent.
Cele mai periculoase portiuni de drum sunt Tomesti - Albita si Valea Lupului - Letcani - Baltati. Municipiu, pe soseaua Nicolina, patru oameni si-au gasit sfarsitul. In tara unul dintre cele mai riscante drumuri este Suceava-Bucuresti.
 
Numai duminica au murit cinci persoane. La nivel national suntem la coada clasamentului in privinta sigurantei rutiere, pe primul loc fiind Suedia. Un motiv principal pentru reducerea numarului de accidente grave este infrastructura bine pusa la punct, uneori cu costuri si interventii minime. Un articol publicat pe contributors.ro de catre Cristian Bogdan detaliaza o astfel de solutie si pentru celebrul E85 sau Soseau mortii cum este supranumita. Este vorba despre solutia suedeaza sau drumurile 2 plus 1.
“Un drum 2+1 alternativ are in total 3 benzi de circulatie, iar banda din mijloc este folosita ca banda pentru depasire alternativ pentru fiecare din cele doua sensuri de mers. Alternanta are loc la 1,2 – 2,5 km in functie de situatia din teren. Sensurile de mers sunt separate: nu este permisa intrarea pe contrasens, de cele mai multe ori fiind impiedicata fizic cu separatori de sens. Latimea minima totala pentru cele 3 benzi este considerata 13 metri: latimea benzii 3,25 metri pe sensul cu 2 benzi, 3,75 metri pe sensul cu o banda, 1,75 metri spatiu de protectie langa parapetele median, si 1 m total pt acostamente. Separatorul median este de obicei din cabluri elastice (WRSB), care asigura ramanerea pe sensul de mers a vehiculelor in caz de impact si ocupa spatiu redus pe latime (doar 10 cm). Acest tip de separator a fost testat cu succes de CNAIR in localitatea Afumati”, scrie Cristian Bogdan.
 
Autorul detaliaza ca “institutul de cercetari rutiere VTI a evaluat mai mult de 2000 km de drum 2+1 alternativ timp de 10 ani si concluzia este ca 2+1 confera siguranta la nivel de autostrada: numarul de victime raportat la numarul de vehicule care parcurg drumul este aproximativ acelasi ca pe autostrada. Comparativ cu un drum de aceeasi latime care insa permite intrarea pe contrasens, s-au constatat de cinci ori mai putine victime”.