Imprimare
PDF

”Soferii ieseni sunt smecheri, grabiti si au masini proaste!” Rezultatele unui studiu


Niciuna din masurile pentru combaterea poluarii adoptate in ultimii cinci ani nu a dus la imbunatatirea calitatii aerului din oras. Dimpotriva, situatia se agraveaza. Agentia pentru Protectia Mediului a prezentat ieri la Prefectura un raport de-a dreptul alarmant privind starea mediului in judet.

Depasiri ale valorilor maxime admise s-au inregistrat constant la pulberile in suspensie. A fost inregistrata pentru prima oara depasirea valorii limita pentru protectia sanatatii umane la dioxid de azot. Concentratiile de benzen au crescut in ultimii cinci ani cu peste 50%, situandu-se totusi sub limitele maxim admise. „Toti acesti factori poluanti sunt cauzati de traficul auto. Traficul in Iasi este ciudat. Soferii ieseni sunt smecheri, grabiti si au masini proaste. Traficul trebuie fluidizat. Sa mai lasam faptul ca se circula cu 62 km la ora si sa ne uitam la dopurile in trafic, la parcarile pe doua randuri. Acestea genereaza ambuteiaje si poluare“, a declarat directorul APM Iasi, Bogdan Davideanu.

APM Iasi urmareste factorii poluanti prin intermediul a sase statii de monitorizare. Anul trecut au fost inregistrate 64 de depasiri ale valorii limita zilnice la particulele in suspensie, invinovatite de provocarea a numeroase boli de plamani, inclusiv a cancerului pulmonar. La statia de monitorizare din Podul de Piatra au fost inregistrate 38 de depasiri, fata de maximum 35 permise pe parcursul unui an. Anul acesta, situatia este si mai sumbra, fiind inregistrate pana la sfarsitul lunii trecute 70 de depasiri la toate statiile, din care 34 in Podul de Piatra si 21 in Tomesti. Valorile medii ale acestui parametru in statia din Podul de Piatra s-au situat anul trecut la 40 micrograme pe metru cub, care este de altfel valoarea maxima admisa de lege. Chiar si la statiile care monitorizeaza fondul suburban, valoarea medie a fost ridicata, trecand de 30 de micograme.

Statia APM din Podul de Piatra, care monitorizeaza traficul auto, a inregistrat anul trecut depasirea valorii limita anuale pentru dioxidul de azot. Fata de o valoare maxima de 40 micrograme la metru cub de aer, statia de monitorizare a inregistrat o valoare de 42,77 micrograme. Dioxidul de azot provoaca iritatii ale cailor respiratorii, disfunctii ale plamanilor, iar pe termen lung, emfizem pulmonar, anul trecut fiind primul in care acest poluant a depasit limitele de la care afecteaza sanatatea.

Prea mult ozon in Copou

Unul dintre putinii parametri la care Iasul se prezinta relativ bine este ozonul. Acesta provoaca iritarea cailor respiratorii si a ochilor, iar concentratiile mari pot provoca reducerea functiei respiratorii. Anul trecut au fost inregistrate 28 de depasiri ale valorilor maxime admise, din care 19 la statia de monitorizare din Copou. Numarul maxim de depasiri admis la o singura statie este de 25. La alti poluanti, precum benzenul, dioxidul de sulf, plumbul, cadmiul sau nichelul, nu s-au depasit valorile limita. Totusi, in cazul benzenului, Bogdan Davideanu a apreciat ca evolutia este ingrijoratoare. Valoarea medie inregistrata anul trecut a fost de 3,71 micrograme pe metru cub, fata de 5 micrograme cat este limita anuala pentru protectia sanatatii. Concentratiile de benzen, care provoaca ameteli si dureri de cap, iar pe termen lung diverse forme de cancer, inclusiv leucemie, au crescut cu peste 50% fata de 2010, cand au fost de doar 2,17 micrograme.

„Benzenul rezulta din arderea incompleta a combustibilului si din vaporii de benzina sau motorina ajunsi in atmosfera. Cea mai eficienta metoda de controlare a poluantilor provocati de trafic este fluidizarea acestuia, pentru reducerea emisiilor. Fac o observatie anecdotica. Cand plec dimineata la serviciu, inainte de 7.00, cand traficul este lejer, masina mea consuma 6,1 litri la suta de kilometri. La intoarcere, pe la 18.00, cand traficul este asa cum il stim, consuma 11,2-11,4 litri la suta. Nu este o observatie stiintifica, bineinteles, dar arata care este problema“, a apreciat Davideanu.

Mihai Chirica respinge concluziile raportului

Primarul Mihai Chirica a respins concluziile prezentate de directorul APM, apreciind ca apropierea campaniei electorale ar fi explicatia interesului pentru situatia poluarii municipiului. „Cand s-a pus statia de monitorizare in Podul de Piatra, in mijlocul unei intersectii aglomerate, era clar ce o sa iasa. Normal ca o sa masoare noxe, daca e in intersectie. N-o sa iasa valorile de pe varful muntelui Ceahlau. Raportul lui Davideanu este zero barat din punctul meu de vedere. Primaria are un studiu de calitate a aerului, aflat in dezbatere publica. Daca doreste Davideanu, ne contrazicem stiintific, pe un studiu clar, nu pe ce a incropit el“, a spus Chirica. Acesta a apreciat ca oficialii APM ar trebui sa prezinte si solutii, nu doar problemele. „Vezi benzenul. Imi spui ca e concentratia mai mare. Multumesc, si? O atitudine profesionista inseamna sa te implici, sa vii cu solutii daca vezi o problema. Nu poti sta ca simplu observator o viata intreaga, pe leafa de la stat. Aici vorbim de mobilitatea populatiei. Nu Primaria ii scoate pe oameni din casa cu masinile. Oamenii au nevoie sa se miste, nu se plimba“, a incheiat primarul.