Imprimare
PDF

Examen inedit la Facultatea de Mecanica a Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi”


Studentii Facultatii de Mecanica a Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iasi, de la specializarea Robotica, anul al IV-lea, au sustinut un examen inedit la disciplina Roboti mobili.
In locul unui examen clasic sau al unui proiect, studentii au fost impartiti in grupe si au demonstrat practic abilitatile obtinute pe parcursul semestrului construind roboti cu piese puse la dispozitie de titularul disciplinei, prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei.
 
Robotii au trebuit sa parcurga, in cadrul unei competitii interne, doua probe, testandu-li-se abilitatea de a urmari un traseu marcat, de a se orienta in spatiu si de a vedea cu ce viteza se pot deplasa. Costurile pentru componente au fost asigurate de titularul disciplinei, care le-a oferit fiecarei grupe motoare, roti, o placa de control, senzori si diverse drivere, toate necesare pentru a construi fiecare o platforma care se putea deplasa pe traseele predefinite. „Am grupat studentii in sase echipe, am pus materialele la dispozitie, urmand sa construiasca o platforma ce trebuia prezentata intr-un raport, dar si intr-o competitie interna in cadrul grupei respectiva care a constat in doua probe: urmarirea unei linii tip traseu viteza si un traseu de obstacole. Obstacolele au constat in intersectii, un sens giratoriu, intreruperea liniei de deplasare pe o distanta mare, dar care aveau in dreapta sau in stanga un perete ca robotul sa poata urmari, folosind un senzor cu ultrasunete, spre exemplu, un perete acolo unde linia se intrerupe”, a punctat prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei.
 
Dificultatea proiectului nu a fost una foarte mare, dar a avut ca rol cresterea creativitatii in randul studentilor si obisnuirea lor cu aplicatiile practice, nu doar cu testarile teoretice. Acesta este cel de-al doilea an in care profesorul i-a indemnat pe studenti sa sustina o astfel de examinare, prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei explicand ca a hotarat acest lucru tocmai ca tinerii sa poata lucra independent, pentru a invata mai bine. „Majoritatea tinerilor se plang de faptul ca la multe discipline aplicatiile nu sunt foarte practice, se fac simulari pe calculatoare si asa mai departe. De aceea am decis sa le dau ocazia sa construiasca ceva. Au avut libertate totala in a-si stabili platforma, algoritmul de control. In urma examenului am avut o discutie libera cu ei si i-am intrebat cum cred ca ar trebui sa procedam in anul urmator si au spus ca ar vrea sa le acord mai multa libertate, sa vina si ei cu idei, sa nu fie aceeasi tema pentru toti studentii si sa isi poata impune si ei creativitatea”, a declarat prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei.