Imprimare
PDF

Deputatul Camelia Gavrila propune solutii pentru actuala criza a manualelor scolare


Prof. dr. Camelia Gavrila, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport,  subliniaza importanta  manualului scolar, principalele aspecte ce tin de elaborarea, evaluarea, selectia acestora, dar mai ales responsabilitatea de asigurare a calitatii si a  valorii informationale sustinute prin acest instrument fundamental pentru demersul educational.  
„Indiferent de continuturi, abordari metodice, strategii de predare, manualul scolar ramane un reper pentru elevi si profesori, fiind prima sursa de informare in activitatea didactica de la nivelul clasei. Nu putem vorbi despre invatamant performant fara sa asiguram manuale scolare de calitate pentru toti elevii. Calitatea manualelor este direct proportionala cu cea a programelor scolare,  fiind esentiala in cadrul arhitectural asigurat de filosofia pedagogica a planului de invatamant, structurat pe trepte si niveluri de invatamant, pe filiere, profiluri si specilizari, insumate toate intr-un proces continuu de dezvoltare a invatamantului romanesc modern.”
 
Cu toate acestea, situatia manualelor scolare este inca dificila, subiect de controverse, cu accente polemice, interese financiare sau politice, tonuri virulente, desi solutiile exista. Au fost identificate si comentate in spatiul public numeroase greseli, regasite in manualele scolare, greseli stiintifice, gramaticale, semantice sau tipografice, aspecte grave, impardonabile, care umbresc aceasta activitate complexa si incercarea Ministerului Educatiei Nationale de a face ordine in dezordinea perpetuata de ani de zile in procesul de editare si distribuire a manualelor. Semnul de intrebare este reprezentat de faptul ca aceasta situatie ingrijoratoare se repeta de mai multi ani, indiferent de guvernare si de editura sau editurile care au gestionat manualele scolare.  
 
Din perspectiva celor intamplate si in urma unei analize atente, pe baza dezbaterilor publice, a audierilor celor responsabili in cadrul Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, printr-un dialog continuu cu ministerul de resort si reprezentantii institutiilor partenere, deputatul prof. dr. Camelia Gavrila considera ca sunt necesare masuri urgente, precum:
 
1. actualizarea legislatiei secundare din domeniu pentru a se asigura, in acest sens, un parcurs coerent;
 
2. crearea unor comisii multiple de evaluare, pe diferite niveluri de specialitate, reprezentate de profesori specialisti, din mediul universitar si preuniversitar, cercetatori, inspectori - activitate de evaluare ce trebuie sa vizeze calitatea stiintifica, continuturile, structura si logica organizarii interne, aspecte metodice, continutul grafic, tehnoredactarea etc.;
 
3. realizarea unui calendar echilibrat al elaborarii manualelor, cu termene rezonabile pentru elaborare si apoi evaluare, selectie, tiparire, iar, in final, elevii sa beneficieze de manuale odata cu inceperea anului scolar, in septembrie;
 
4. modificarea legislatiei cu privire la licitatiile publice si solutionarea contestatiilor in timp util, rezonabil;
 
5. realizarea unor exemplare-semnal/exemplare-martor pentru verificare si validare a continutului stiintific si a tiparirii corecte;
 
6. transparentizarea evaluarilor si a procedurilor de selectie a manualelor;
 
7. stabilirea unui cadrului legal clar pentru aceasta activitate de editare a manualelor cu accent pe criteriul calitatii si mai putin pe aspecte legate de costuri; desemnarea unui redactor de carte pentru a asigura corectitudinea si calitatea editarii fiecarui manual;
 
8. asigurarea unui cadru de formare unitar pentru cadrele didactice ce evalueaza manuale scolare;
 
9. precizarea clara a responsabilitatilor editurii, precum si ale autorilor, ale evaluatorilor prin proceduri care sa stabileasca, printre altele, si termene rezonabile pentru verificarea si validarea continuturilor stiintifice, intrucat situatia creata in acest an scolar in privinta manualelor de clasa a VI-a se datoreaza si ritmului alert in care s-a lucrat, fara sa se acorde timpul necesar fiecarei etape de parcurs in elaborarea unui manual scolar.  
 
 In analiza deputatului iesean se regasesc aspecte  si trimiteri spre modele si experiente din alte tari cu performante in domeniu, sisteme care au conturat un demers complex bazat pe calitate, inovatie didactica, viziune pedagogica moderna si preocupari pentru formarea adecvata a elevului, pregatit pentru o lume a cunoasterii, a dezvoltarii, a progresului tehnologic:
 
•    intr-o lume a digitalizarii, existenta manualelor / a variantelor digitale trebuie sa reprezinte constant o completare a educatiei elevului si a manualelor traditionale;
 
•    analize de cost, aspecte financiare, pretul manualelor scolare, in multe dintre tarile Uniunii Europene sunt verificate si stabilite de comisii formate din reprezentanti ai guvernului/ai ministerului de resort si ai editurilor;
 
•    sunt realizate programe, activitati scolare si abordari metodice pentru ca elevul sa isi faca o parte din teme la scoala, eliminandu-se astfel dificultatea transportului tuturor manualelor la domiciliul elevilor, dar si sprijinul de specialitate pentru a asigura un parcurs individualizat al progresului educational.
 
„Consider ca, in viitor, un numar suficient de filtre valorice, de evaluari succesive, incrucisate, prin doua-trei echipe de profesori-evaluatori ar putea semnala mai eficient eventuale erori stiintifice, metodice, grafice, asigurand un produs final de calitate. Manualul scolar este principalul instrument de lucru al profesorului si al elevului, dar, dincolo de zona pedagogica, acesta reprezinta si una din cartile fundamentale  prin care un elev patrunde treptat in universul cunoasterii, al stiintei, al culturii, isi cunoaste tara, traditiile, limba, descopera lumea, se deschide spre intelegere multiculturala - la nivel national si international. Calitatea, continutul, adecvarea la varsta si atractivitatea manualelor sunt repere esentiale intr-un spatiu al educatiei moderne si responsabile”, a sustinut prof. dr. Camelia Gavrila.