Imprimare
PDF

De ce nu scapam de maxi-taxi: subventii sau bilete mai scumpe. „Metropola” Iasi e doar un plan pe hartie


Microbuzele din suburbii arata la fel ca in urma cu 20 de ani. In Occident, transportul metropolitan este asigurat cu autobuze noi, cu aer conditionat, avand statii moderne si tonomate de bilete. La noi, se inghesuie 20 de calatori pe 12 locuri, iar microbuzele sunt extrem de uzate. Transportatorii spun ca investitiile necesita subventii de la primariile comunelor din jurul Iasului sau o scumpire a biletelor.

Transportul metropolitan de persoane e neschimbat de la Revolutie incoace. Se circula in maxi-taxi cu aproape 1 milion de kilometri la bord, cu cate 20 de calatori pe 12 locuri, nu exista un orar fix si nici macar statii amenajate. Logic, evaziunea e in floare, desi patronii de microbuze o pun in carca soferilor. Suntem in afara UE. Cei 20 de operatori privati care asigura legaturile Iasului cu suburbiile spun ca ar investi in autobuze noi, de 50 de locuri, cu aer conditionat si scaune tapitate, dar cer subventie pe abonamente de la primariile comunale. „Motorina, asigurarea, valoarea microbuzului sunt la nivelul preturilor din Europa, dar eu vand biletul cu 0,8 euro, iar in Vest e 1,5-2 euro. Doar salariile sunt mai mici decat in UE. Cu o subventie de 25% din costuri, totul s-ar rezolva”, spune Vasile Toma, patronul Intertranscom, care este si presedintele Asociatiei Transportatorilor din judet.

Profit prea mic: 10%

Operatorii de transport in zona metropolitana au licente de la Consiliul Judetean pana in 2019, iar conditiile au fost minimale: microbuze in loc de autobuze si respectarea unei frecvente orare. Un sfert din populatia Iasului s-a mutat in afara orasului, dar conditiile de transport in comun sunt aceleasi din urma cu 20 de ani, astfel ca tranzitul se face cu masini personale, blocand cele sase intrari in Iasi. „Indiscutabil, un transport foarte civilizat ii va face pe multi sa-si lase masinile acasa”, afirma Vasile Toma.
El spune ca ponderea cea mai mare a cheltuielilor o reprezinta leasingurile si intretinerea microbuzelor, abia apoi urmand salariile. „Marja de profit este de 10%. Ca sa modernizam transportul, ori marim pretul bileteleor, ori primariile prevad bani pentru subventia abonamentelor”, sustine patronul Intertranscom.