Imprimare
PDF

Cand va veni si momentul „T0" pentru scoala romaneasca?


Deschiderea anului scolar 2018-2019 aduce putine motive de satisfactie pentru educatia romaneasca. Precaritatea infrastructurii scolare este scoasa in evidenta de taierile de panglici ale unor unitati abia varuite sau inaugurarile de toalete, prin care baronii locali dau impresia unor mari realizari.
Manualele unice au adus lucrari pline de greseli si de aproximari, ducand actul educatiei in derizoriu. In plus, elevii de astazi nu sunt pregatiti pentru piata muncii, care este dominata de transformari majore, pentru care scoala nu a reusit sa ofere competentele necesare.
 
Ca om care si-a petrecut viata profesionala la catedra, in invatamantul universitar, constat cu ingrijorare degradarea, de la un an la altul, a situatiei din invatamantul preuniversitar. Solutiile izvorate peste noapte la probleme punctuale, in lipsa unei strategii coerente privind ciclurile gimnazial sau liceal, produc o si mai mare bulversare a unui sistem care deja a trecut prin „n“ reforme esuate. Scoala romaneasca a primit prea multe directive contradictorii „de la centru“ si incearca sa supravietuiasca si sa ofere performanta in pofida tuturor piedicilor care i se pun. Pe langa valorizarea cadrelor didactice cu experienta, un punct central in programul fiecarui ministru al Educatiei trebuie sa fie atragerea de talente la catedra, a unor absolventi foarte bine pregatiti, carora sa le fie incurajata initiativa si prin intermediul carora sa se produca, in mod natural, schimbarea mult asteptata. Nu doar de salarii mai mari este nevoie (desi salarizarea debutantilor este si ea un punct-cheie), dar si de previzibilitate in cariera. Un tanar profesor trebuie sa stie ce se va intampla in cariera sa peste 5, 10, 15 ani!
 
Intr-o societate a cunoasterii, a cultiva de la nivel ministerial ignoranta si chiar prostia este sinonim cu subminarea unui interes national fundamental: pregatirea viitorilor adulti pentru o lume in care competenta si capacitatea de a concura pe o piata libera a muncii reprezinta criterii esentiale in succesul unei natiuni din Uniunea Europeana.
 
Daca solutii individuale se vor gasi oricand, cei mai buni dintre elevi alegand, adeseori, sa isi continue studiile in strainatate si sa se angajeze tot acolo, la nivel de colectivitate nu se intrezareste nici un plan concret pentru a reda scolii romanesti stralucirea. Politicienii puterii se inghesuie sa ceara un moment „T0“ ca sa nu mai intre sub incidenta legii penale. Insa, consideram ca acest moment „T0“ trebuie sa fie pentru educatia romaneasca.