Imprimare
PDF

Astazi se decide soarta Aeroportului International Iasi


* Fara Gabriel Oprea si Constantin Simirad, de pe Aeroportul International Iasi se risca la un moment dat sa nu mai zboare in spatiul Schengen * in prezent, in ciuda eforturilor facute de presedinhtele CJ Iasi si ministrul Apararii pentru modernizarea Aeroportului, consilierii judeteni ai „Opozitiei” par sa puna « bete in roate » proiectelor care fac referire la Aeroport

* Daca nici astazi consilierii judeteni de PSD si PNL nu vor vota bugetul de investitii si cheltuieli pentru Aeroport, Aeroportul International Iasi risca sa fie inschis * "La aeroport, lucrurile sint ceva mai dificile pentru ca avem un numar de obiective pe care trebuie sa le indeplinim si aceste obiective, daca nu sint indeplinite, riscam sa pierdem licenta. Toti consilierii nu si-au dat seama de importanta acestui obiectiv. Speram ca aeroportul sa fie scos din pasiunile politice, desi acolo in CA este cite un reprezentat al fiecarui partid. Speram ca acesti reprezentanti sa vada interesul Aeroportului si sa asculte mai putin de ordinele partidului", a declarat Constantin Simirad, presedintele CJ Iasi

 

Aeroportul din Iasi este certificat ca aerogara deschisa traficului international si asta datorita faptului ca Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a aprobat ordinul privind certificarea Aeroportului Iasi ca aeroport deschis traficului international. Comisiile de evaluare au constatat, in urma analizelor efectuate, ca aeroportul indeplineste conditiile de certificare ca aeroport deschis traficului international. Din comisii au facut parte reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Finantelor Publice si ai Ministerului Sanatatii, iar criteriile urmarite au fost legate de fluxurile de sosiri si plecari, interne si internationale, de facilitatile de sanatate publica, asistenta medicala, control veterinar si fitosanitar si de facilitatile pentru controlul trecerii frontierei de stat si controlul vamal. Iata insa ca, problema aeroportului se impotmoleste tocmai pe plan local, din cauza consilieilor judeteni de la PSD si PNL. Amintim ca dupa ce s-au contrazis mai bine de jumatate de ora in sedinta de Consiliu de saptamana trecuta, alesii judeteni de la PSD si PNL au cerut aminarea proiectului care viza bugetul de investitii si cheltuieli pentru Aeroport. Directorul general al aerogarii le-a batut la acel moment obrazul celor din plen pentru ca nici macar nu au citit proiectele de hotarire si ca isi bat joc de institutie. Asta pentru ca, niciunul din proiectele aflate pe ordinea de zi, care faceau referire la Aeroport, nu a fost avizat in comisiile de specialitate din Consiliul Judetean. Trebuie precizat faptul ca, daca in termen de 30 de zile nu se incep procedurile pentru extinderea pistei de aterizare cu trei locuri de parcare pentru avioane, iar terminalul pentru pasageri nu va fi extins, Aeroportul International Iasi risca sa fie inschis. Chiar daca au fost avertizati asupra acestei situatii, consilierii judeteni ai PSD si PNL au cerut saptamana trecuta aminarea ambelor proiecte care vizau activitatea aeroportuara. « Am incercat sa le explic, privind doua studii de fezabilitate, valorile exacte , insa unii dintre ei nu citesc unde trebuie, li s-a parut ca pe metru patrat e o valoare mult prea mare. Sint foarte importante aceste parcari, pentru ca la nivelul fluxului actual de pasageri, aerogara nu mai face fata », a declarat Gheorghe Corjauteanu, directorul general al Aeroportului International Iasi. In cele din urma, bugetul de investitii si cheltuieli al  institutiei aeroportare, pe anul 2011, a fost aminat. La fel s-a intimplat si cu studiul de fezabilitate pentru marirea terminalului de pasageri. Cele 2 proiecte vor fi rediscutate astazi de consilierii judeteni, intr-o noua sedinta extraordinara de CJ.

Consilieri ostili

Desi Aeroportul International Iasi risca sa fie inchis, iar proiectul privind bugetul de venituri si cheltuieli este extrem de important in ce priveste votul, consilierii judeteni care reprezinta Opozitia se demonstreaza a fi ostili. Cu alte cuvinte, « ordinul dat de sus, de la partid” cu privire la modul in care trebuie sa voteze, este pentru acestia mult mai important decat problemele judetului, pentru care au fost alesi sa se lupte. Trebuie sa spunem ca problema cea mai grava pe care o are Aeroportul International o constituie vechimea pistei - peste 40 de ani. Calea de rulare ridica probleme uriase pentru avioanele care aterizeaza sau decoleaza la Iasi. Daca problema nu va fi rezolvata, Aeroportul isi va pierde licenta de a mai efectua zboruri in spatiul Schengen. "La aeroport, lucrurile sint ceva mai dificile pentru ca avem un numar de obiective pe care trebuie sa le indeplinim si aceste obiective, daca nu sint indeplinite, riscam sa pierdem licenta. Toti consilierii nu si-au dat seama de importanta acestui obiectiv. Speram ca aeroportul sa fie scos din pasiunile politice, desi acolo in CA este cite un reprezentat al fiecarui partid. Speram ca acesti reprezentanti sa vada interesul Aeroportului si sa asculte mai putin de ordinele partidului", a declarat Constantin Simirad, presedintele CJ Iasi.

Simirad si Oprea au „parafat” proiectul de modernizare a Aeroportului International Iasi

Trebuie sa spunem ca de-a lungul anilor, indiferent de guvernare, pentru punerea in practica a proiectului de modernizare a Aeroportului International Iasi, doar doua persoane s-au implicat cu adevarat : Ministrul Apararii, Gabriel Oprea si presedintele Consiliului Judetean Iasi, Constantin Simirad. Cei doi au semnat in luna august 2010 protocolul ce viza schimbul de terenuri intre Consiliul Judetean Iasi si MApN, in urma caruia MapN a primite 9 hectare de teren, in urma cedarii a aproape 26 hectare catre CJ Iasi, hectare necesare pentru prelungirea pistei aeroportului din Iasi. "Este foarte important ca am raspuns afirmativ solicitarii autoritatilor judetene iesene. Este bine ca ne armonizam intreresele, aeroportul va fi realizat, asta pot sa va garantez. Facem un lucru bun pentru Iasi. Am putut sa facem acest schimb de terenuri, pentru ca noi ne putem indeplini misiunea intr-o alta zona, respectiv in comuna Holboca. Cedam cele aproape 26 hectare, constienti fiind de faptul ca rezolvam o problema si de securitate nationala, dar, in primul rand, o problema sociala si economica pentru toate regiunea Moldovei", a declarat la acel moment ministrul Apararii, Gabriel Oprea.

„Iasul nu trebuie sa reprezinte doar o capitala a culturii romanesti, ci trebuie sa devina un adevarat pol economic important al Romaniei”

Ministrul Apararii Gabriel Oprea a precizat ca, prin modernizarea Aeroportului Iasi , acest obiectiv ar putea fi atins mult mai usor. “Prin modernizarea Aeroportului din Iasi, prin cresterea capacitatii de transport de persoane, de marfuri, Iasul nu trebuie sa reprezinte doar o capitala culturala, trebuie sa devina un adevarat pol economic pentru Romania. Este foarte importanta aceasta crestere economica a acestui oras, a acestei regiuni", a spus ministrul Gabriel Oprea. In urma protocolului semnat la Iasi modernizarea aeroportului are si relevanta majora pentru securitatea nationala. Atat presedintele Consiliului Judetean Iasi, Constantin Simriad, cat si ministrul Gabriel Oprea au tinut sa atraga atentia ca pe langa implicatiile socio-economice modernizarea aeroportului iesean aer importanta din punct de vedere al strategiei nationale intrucat aeroportul va putea fi folosit, in caz de necesitate, si ca aeroport militar. "Timp de doi ani am facut eforturi considerabile pentru a reusi sa degajez terenul necesar eroportului. Aproape nu exista saptamana sa nu gasesc cate-o piedica. Acum suntem in pragul unei mari reusite. Aceata reusita se datoreaza faptului ca autoritatile civile din Iasi si din Moldova am gasit un prieten care s-a asociat acestui proiect, un prieten important, domnul ministru al Aprararii Gabriel Oprea, care s-a asociat acestei idei. Acest lucru l-a facut printr-o viziune moderna si foarte bine pusa la punct. Acest aeroport nu este doar de importanta civila ci unul care intregeste logistica militara a statului roman. In caz de nevoie acest aeroport poate avea un rol deosebit datorita pozitionarii geografica a Iasilor la frontiera Uniunii Europene cu Estul", a decalarat presedintele Consiliului Judetean, Contantin Simirad.

Ministrul Apararii Nationale, Gabriel Oprea, s-a tinut de cuvant      

Amintim ca in cadrul sedintei de guvern din 18 august, ministrul Apararii Gabriel Oprea a propus spre dezbatere si aprobare Legea privind schimbul de terenuri intre MApN si Consiliul Judetean Iasi. "Toate avizele au fost date inclusiv la Ministerul de Finante dar si Ministerul Apararii. Ministrul Justitie a pus aceeasi probelema veche, caracterul de urgenta si am justificat-o prin faptul ca sunt ani de zile de cand aceasta investitie face practic obiectul prioritar al acestei regiuni", a precizat presedintele Consiliul Judetean, Constantin Simirad. Schimbul de terenuri dintre Ministerul Apararii Nationale si Consiliul Judetean a fost aprobat in plenul Senatului. Asta dupa ce la inceputul lunii septembrie, senatorii fusesera de acord sa dezbata acest proiect al Guvernului in procedura de urgenta. Plenul Senatului a aprobat proiectul de lege privind reglementarea situatiei juridice a imobilelor implicate in realizarea obiectivului de investitii „Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International Iasi”.

Alice Sava