Imprimare
PDF

Klaus Iohannis, despre modificarile la Codul Penal: Nu sunt de acord. Nu pot accepta ca parlamentarii sa faca modificari in interesul lor propriu


Presedintele Klaus Iohannis a afirmat azi, in cadrul unei conferinte de presa de la Cotroceni, ca va ataca la Curtea Constitutionala legea incompatibilitatii alesilor locali, care prevede, printre altele, ca primarii si presedintii CJ pot fi reprezentanti in AGA ale asociatiilor de utilitati publice, mentionand ca are "serioase dubii privind constitutionalitatea acestui act normativ".

In plus, Iohannis a reiterat ca nu va promulga modificarile la Codul Penal si la Codul de Procedura Penala.

Cele mai importante declaratii ale sefului statului:

- Una din atributiile presedintelui este aceea de a promulga legi adoptate in Parlament
- Pentru a preveni neintelegeri sau interpretari eronate am zis ca atunci cand ajung la mine legi importante sa fac declaratii legate de promulgarea sau nepromulgarea unor acte normative
- Azi vreau sa ma refer la 3 chestiuni: Voi face cateva aprecieri legate de un pachet de 3 legi: modificarea legii privind finantarea partidelor politice si legea pentru alegerea autoritatilor din administratia publica si legea privind statutul autoritatilor locale.
- Primul pachet de legi: legea privind finantarea partidelor, administratia publica locala. Toate cele 3 legi au facut parte din proiectele pe care le-am abordat impreuna cu partidele politice in cadrul consultarilor cu partidele politice
- Este foarte important ca acestea sa duca la o imbunatatire a situatiei: cresterea transparentei banilor si publici si privati, in ansamblu cresterea performantei clasei politice.
- Acestea au fost promulgate: nu sunt legi perfecte, stiu ca au existat discutii in spatiul public
- Ele reprezinta un progres intr-o directie buna
- Legea privind finantarea partidelor politice si campaniilor a fost retrimisa in Parlament pentru ca nu am gasit-o satisfacatoare
- Parlamentul si-a insusit in mare masura modificarile
-  A doua lege, cea referitoare la partide politice, contine cateva modificari. Cea mai importanta: cea privind numarul de fondatori, trei.  Se introduce prima data notiunea de partid local, acest lucru il consider bun. Din acest motiv am promulgat legea.
- As vrea sa raspund unei observatii a societatii civile: eronat s-a inteles ca daca un partid este inactiv este radiat. Acest lucru este posibil numai prin hotarare judecatoreasca.
-  Legea privind alegerea autoritatii locale: este un progres fata de vechea forma a legislatiei.
-  Avem o noutate aparenta care in realitate inseamna la o revenire a formei vechi a legii: alegerea presedintelui de CJ se face de catre consilierii judeteni, nu de catre populatie.
- Aceasta modificare este binevenita. Am considerat ca aceasta lege este un progres si am promulgat-o.
- Legea serviciilor comunitare de utilitati publice, 51/2006.
-  Primarul si presedintele de CJ pot fi membri in Adunarea generala a actionarilor atunci cand e vorba de o societate care se ocupa de utilitati publice. Aceasta lege care mi-a fost trimisa si a ajuns a doua oara la presedintie nu va fi promulgata. A fost retrimisa de predecesorul meu, acum a fost trimisa a doua oara la promulgare.
- Am dubii si am facut o adresa catre CCR. Voi solicita verificarea constitutionalitatii acestui act normativ.
-  Am spus ca acest domeniu trebuie mai bine reglementat: incompatibilitatile trebuie clarificate dupa o discutie publica.
- Acest act normativ vrea sa rezolve o parte din aceasta problema folosind un subterfugiu: un articol dintr-o lege care nu reglementeaza incompatibilitati. Voi trimite actul normativ la CCR.
- Modificari posibile la Codul penal si de Procedura penala: Codul penal si de Procedura penala sunt acte normative noi. Trebuie sa functioneze un timp pentru a vedea daca este nevoie de modificari.
- Nu sunt de acord cu modificarea Codului Penal. Nu pot accepta ca parlamentarii sa faca modificari in interesul lor propriu.

Intrebari:

 Cu cine v-ati consultat cand ati retrimis Codul Silvic?
 Pentru aceste chestiuni exista un departament de specialitate, care mi-a propus retrimiterea.  A venit o sesizare din partea Consiliului Concurentei. Am retrimis legea in Parlament folosind aceasta sesizare.
 
Despre interviul de la televiziunea publica germana:
Departamentul de comunicare o sa va lamureasca integral in aceasta speta.

Veti promulga acest Cod silvic daca ramane in forma actuala?
 Sunt hotarat sa se discute aceasta chestiune in CSAT procedura legala. Practic am definitivat ordinea de zi pentru urmatorul CSAT. Ea contine o analiza a situatiei in domeniu.
 
Intentionati sa sesizati CCR pe Codul Silvic?
 Nu intentionez. Daca as fi dorit, as fi putut sa fac acest lucru din capul locului.  Lucrul sesizat de mine, care a dus  la foarte multe discutii in spatiul public, este acea cota de 30%.  Nu s-a discutat insa decat foarte putin despre alt lucru sesizat de mine care deschide posibilitatea defrisarilor necontrolate pe suprafete mai mici de 10 ha. Se ajunge la concluzia ca aproape un milion de hectare pot fi defrisate fara nici un fel de analiza prealabila. Am tinut sa aduc in atentia publica aceasta chestiune care in cursul marilor discutii despre Cod nu a fost sesizata decat de unii specialisti.
 
Intrebat daca in cazul in care PNL va forma o majoritate il va desemna premier pe Catalin Predoiu.
Da, sigur ca da.
 
Despre relatia cu Victor Ponta
  Este o relatie institutionala. Daca a suferit schimbari, este tot una institutionala.  Daca am constatat ca o declaratie e nelalocul ei, am considerat ca trebuie sa o pun la punct. Daca avem pareri politice diferite, pot duce la o dezbatere politica. Dar nu pot sa accept sa duca la o aluzie ca se face trafic de influenta la Presedintie. Nu s-a intamplat si nu se va intampla.
 
  Despre inlocuitorul lui Dragnea

Premierul nu m-a contactat privind aceasta chestiune, dar sunt convins ca ma va contacta

Despre numirea sefului DIICOT

Voi lua o decizie in aceasta saptamana.

Veti cere ca Bucurestiul sa devina un oras cu un primar? Restul au veleitati administrative limitate.
 Este o tema care poate fi discutata atunci cand se discuta despre reforma administrativa in Romania.  O discutie care cred ca trebuie sa fie purtata. Atunci este rostul unei discutii despre un singur primar sau primari de sectoare.
 Nu este o chestiune care poate fi ridicata de presedinte.
 
Guvernul nu aplica legea si nu organizeaza alegeri partiale acolo unde este cazul. Cum vedeti acest lucru?
 Dupa parerea mea, abordarea Guvernului este gresita, trebuia sa organizeze alegeri partiale. Aceasta tema trebuie abordata de cei in cauza. Stiu ca la Cluj s-a ajuns si la un proces pe aceasta speta.
 

Ati scris in cartea dvs. ca ati observat in campania electorala pentru prezidentiale indicii privind un blat Basescu - Ponta. Mai sustineti acest lucru?
 Sunt diferite indicii pe care le-am discutat in campania electorala. Le-am indicat in acea carte. Daca sunteti curiosi, v-o recomand.
 

Intrebat despre o declaratie a fostului presedinte Traian Basescu in care acesta il ataca.
 Nu comentez afirmatiile lui Traian Basescu, va rog sa il intrebati ce a vrut sa spuna.
 
Despre oprirea exporturilor de lemn
 Primul ministru m-a informat ca doreste sa emita un astfel de act. Competentele economice sunt la Guvern, nu la presedintie.  Daca acel act va ajunge la mine, il vom analiza. Daca este legala, vom vedea cand vom cunoaste argumentatia Guvernului.

 La observatia ca sesizeaza CCR pe tema Legii serviciilor comunitare de utilitati publice (Legea 51/2006) invocand aspecte procedurale.
 Sunt de parere ca primarii, presedintii de CJ, trebuie sa aiba posibilitatea sa fie membri in Consiliul de Administratie daca societatea este constituita pentru a satisface nevoile unei arii mai mari decat un judet, la nivel regional. In alta forma, nu.
 

De ce considerati ca e binevenita alegerea presedintilor de CJ de consilierii judeteni si alegerea primarilor intr-un singur tur?
 La primari, Parlamentul a decis sa lase aceasta chestiune neschimbata, si mi se pare ca poate fi promulgata. Daca ne referim la presedinti de CJ, un judet este o entitate administrativ-teritoriala mai degraba tehnica.Nu cred ca exista o comunitate judeteana similara unei unitati de tip localitate sau comuna. Nu se impune alegera directa. La inceput, dupa revolutie, presedintii de CJ au fost alesi indirect, dintre consilierii judeteni.  Aceasta situatie a functionat rezonabil. Dupa ce s-a hotarat ca presedintii de CJ trebuie alesi direct, rezultatul a fost asa-numitii baroni judeteni.
 
Potrivit unei informari oficiale, membri ai ISIS ajung in Europa la bordul barcilor cu imigranti. Care este pozitia Romaniei, aveti semnale ca ar fi crescut riscul pentru Romania?
 Nu am informatii ca ar fi crescut riscul.  Nu am avut niciun fel de incident. Serviciile vor fi implicate cu atat mai mult in colaborarea cu serviciile altor state, pentru a preveni riscurile.

De ce nu ati cerut o selectie pe criterii de competenta, cum a cerut CE, pentru sefia DIICOT?
 Procedura legala a fost respectata. Mi s-a facut o propunere. Este de datoria mea sa ma informez foarte bine inainte de a face o astfel de nominalizare. Am avut o discutie destul de lunga cu candidatul, am cerut toate documentele.
 
V-ati schimbat parerea, este Romania pregatita pentru o institutie a primei doamne?
 Prima Doamna exista, este sotia mea Carmen. In continuare, cred ca Romania nu este pregatita pentru o astfel de institutie.

 Intrebat daca considera ca taierile ilegale de paduri reprezinta un atentat la siguranta nationala.
 In continuare consider ca taierile ilegale de paduri reprezinta un atentat la siguranta nationala.